برای اینکه بدانیم گاورنر آسانسور چگونه کار میکند ابتدا باید بدانیم گاورنر آسانسور چیست؟ و در کارکرد آسانسور چه نقشی دارد؟
باید بگوییم که گاورنر آسانسور به وسیلهای گفته میشود که کنترل حرکت کابین آسانسور را بر عهده دارد، و عامل به کار افتادن ترمز هنگامی که سرعت حرکت آسانسور از حد معمول بیشتر است.
گاورنر دستگاهی در آسانسور است که در صورت عبور آسانسور از سرعت حد مجاز، به کار می افتد.
این دستگاه در آسانسور های کششی به عنوان مکانیسم توقف عمل می کند
به عبارت دیگر یکی از دستگاه های مهم حفاظتی در ایمنی آسانسور می باشد. گاورنر، بسته به نوع طراحی آسانسور در یک جعبه قرار دارد.

عملکرد گاورنر در آسانسور
همانطور که گفته شد، یکی از ابزارهای مهم جهت برقراری ایمنی در آسانسور گاورنر می باشد. گاورنر در آسانسور نقش ترمز مکانیکی یا الکتریکی را بازی می کند که در زمان های خطر ناک مانند سقوط، کابین آسانسور را متوقف کند یا زمانی که سرعت بیش از حد مجاز باشد، بکار افتاده و سرعت را تعدیل می کند. اینگونه که گاورنر ها در زمان سرعت زیاد بکار می افتند و با قفل مکانیکی خود در چند مرحله باعث توقف مکانیکی کابین می شوند.
در حقیقت، وقتی که گاورنر عمل می کند باعث فعال شدن پاراشوت یا ترمز اضطراری کابین شده و در نهایت باعث توقف کابین می شود.
محل نصب گاورنر آسانسور
محل نصب سیستم گاورنر نزدیک فلکهی کشش بالای چاه آسانسور میباشد، و یکی از سیم بکسل آن در بالای چاه دیگری در پایین چاه قرار گرفته است و متصل به کابین است پس هنگامی که سرعت بالا و پایین رفتن کابین زیاد شود سرعت آن هم افزایش می یابد.
دانستنیهایی در مورد گاورنر آسانسور
لازم است بدانید که گاورنر به کنترل کنندهی مکانیکی معروف میباشد این سرعت مطابق سفارش خریدار تنظیم میشود البته در اندازههای استاندارد و به وسیلهی دستگاههای الکتریکی پلمپ میشود، همچنین مهمترین ابزار حفظ امنیت آسانسور گاورنر میباشد.
هنگامی که سرعت آسانسور از حد مجاز بیشتر شود گاورنر فعال میشود و از طریق درگیر شدن فلکهی پاندولی با دندههای فلکهی اصلی باعث توقف کابین آسانسور شده البته توقف اولیه بعد از آن میکروسوئیچهای مخصوص فعال میشوند و موتور آسانسور به کلی متوقف میشود، در این هنگام پاراشوت آسانسور فعال میشود و دستگاه در هر جای چاه آسانسور که باشد به کلی از کار میایستد.
تجهیزات ایمنی یک آسانسور معمولی شامل یک گاورنر برای محدود کردن سرعت کابین آسانسور در هنگام عبور از سرعت از پیش تعیین شده است. گاورنر آسانسور با رسیدن آسانسور به یک سرعت از پیش تعیین شده مانند ۱۱۰٪ سرعت کار می کند. هنگامی که سوئیچ باز می شود، برق از موتور دستگاه خارج می شود و متوقف می شود. مکانیسم ترمز ، که در پاسخ به حرکت سرعت آسانسور با وسایل انتقال حرکت فعال می شود، مانع از سرعت بیش از اندازه کابین سانسور می شود. در واقع سوئیچ باز است و آسانسور تا زمان تنظیم مجدد سوئیچ به صورت دستی کار نمی کند
از آنجا که سوئیچ overspeed تا زمانی که دوباره به صورت دستی تنظیم شود باز است، چنانچه دستگاه آسانسور و توان ترمز بازیابی نشود و سیستم آسانسور غیرقابل کار می باشد. در سیستم های آسانسور معمولی که دارای اتاق های ماشینی هستند، سوئیچ که مجدداً تنظیم می شود توسط یک تکنسین به راحتی در اتاق دستگاه قابل دسترسی است. به طور معمول ، گاورنر در یک اتاق ماشین آلات قرار دارد.
سیستم به گونه ای تنظیم شده است که وقتی هر دو مجموعه یا مجموعه ای از سوئیچ ها باز هستند، آسانسور قابل استفاده نیست. بنابراین، مجموعه اول سوئیچ ها ممکن است دارای وسیله تنظیم مجدد خودکار باشند و به گونه ای تنظیم شده باشند که به اندازه کافی و طولانی باز بمانند تا باعث به وجود آمدن مجموعه دوم سوئیچ ها شوند
قطع اولین مجموعه سوئیچ ها باعث باز شدن آنها می شود و در نتیجه قدرت دستگاه آسانسور و ترمز قطع می شود و وسیله ترمز مکانیکی در دستگاه آسانسور مانع از حرکت آسانسور می شود
اجزای تشکیل دهندهی گاورنر عبارتند از :
گاورنر ، پاراشوت یا سیفتی گیر ، فلکهی ته چاه ، سیم بکسل که حداقل قطری که برای آن در نظر گرفته شده است ۶ میلیمتر میباشد و حداقل قطر در نظر گرفته شده برای برای اتصال فلکه به سیم بکسل ۳۰ میلیمتر میباشد.

انواع گاورنر آسانسور
گاورنر پاندولی: اکنون که توضیح مختصری در مورد گاورنر و کاربرد آن برای شما داده شد باید بدانید که گاورنر آسانسور انواع مختلفی دارد که پاندولی یکی از انواع آن است ، این نوع از گاورنر در قسمت میانی خود دارای اهرمی بوده و تنها در صورتی که شتاب آسانسور بیشتر از حد معمول شود نوسان اهرم هم بیشتر می شود توسط جریاناتی مانع از حرکت کابین آسانسور میشود. اما چطوری مانع حرکت میشود؟ هنگامی که آسانسور سرعت میگیرد پاندولها رو به بالا به حرکت می افتند و در صورتی که سرعت آسانسور زیادتر شد پاندولها به بالاترین حد خود میرسند و به کلی مانع از حرکت آسانسور میشوند. همچنین هنگامی که حرکت کابین آسانسور حالت نرمال خود را طی میکند پاندول ها هم نرمال هستند در غیر این صورت با افزایش سرعت تواتر حرکت اهرمها بیشتر میشود و اهرم ها به بیرون پرتاب میشوند و گاورنر قفل میشود
گاورنر سانتریفیوژی: این نوع گاورنر آسانسور یکی از متداولترین مدلهاست که شامل یک بدنهی اصلی و یک چرخ دوار و یک اهرم که به صورت افقی بر روی آن نصب شده است میباشد، همچنین دارای یک سنسور الکتریکی میباشد که درون گاورنر نصب شده است، در صورتی که سرعت آسانسور بیش اندازه زیاد شود اهرم وارد تو رفتگی چرخ دوار میشود، در این مواقع است که ناخنهای پاراشوت قفل ریلها میشوند و باعث توقف کابین آسانسور میشود. البته باید بدانید که از اول کار مدار ایمنی به وسیلهی سنسور الکتریکی فعال میشود ، و با قطع شدن برق موتور از کار ایستاده میشود، بهتر است بگوییم هنگامی که سرعت موتور به ۱۱۵٪ میرسد کنتاکتها در تابلوی فرمان تحریک میشوند و اتصال برق آسانسور از موتور قطع میشود. در صورتی که از دو دید به این مسئله نگاه کنیم یکی قسمت مکانیکی دیگری قسمت الکتریکی ، در قسمت الکتریکی برق قطع میشود و در قسمت مکانیکی حرکت کابین قطع میشود ، و دلیل آن ممکن است پاره شدن سیم بکسل و یا خارج شدن آن از چرخ دوار باشد.
خصوصیات گاورنر آسانسور مرغوب
گاورنر آسانسور مرغوب باید کاملا ایمنی باشد و مطابق با ضمیمهی Fo4 و استانداردen ۸۱-۱/۲ ارزیابی شود، در صورتی که جواب ارزیابی مثبت باشد به تجهیزات وصل شود، و باید علامت CE بر روی دستگاه نمایش داده شود.
استانداردهای گاورنر آسانسور
هنگامی که سرعت آسانسور بیشتر از ۱m/s باشد ترمز ایمنی آسانسور از نوع تدریجی میباشد:
اگر سرعت حرکت کابین از ۱m/s کمتر باشد ترمز ایمنی میباشد که با ضربه فعال میشود.
اگر سرعت حرکت کابین از ۰٫۶۳ m/s کمتر باشد ترمز از نوع ایمنی پاراشوت میباشد.
اگر آسانسور دارای ترمزهای مختلف باشد همگی از نوع تدریجی میباشند:
هنگامی که سرعت حرکت کابین از ۱m/s کمتر باشد ترمز ایمنی از نوع تدریجی در غیر این صورت میتواند از نوع آنی باشد.
اگر یک کابین آسانسور با سرعتی معادل ۳۵۰ fpm (1.7 fpm) در حال جابجایی باشد، یک نقص ایجاد می کند. در
همان لحظه گاورنر فک های ایمنی را با سرعت ( ۴۰۰ fpm
(۲٫۰۳ m / s) (4.55 مایل در
ساعت تنظیم می کند. هنگامی که فک های ایمنی درگیر ریل ها شوند، کابین
در حدود ۶٫۵ اینچ متوقف می شود.
در واقع اصطکاک بین فک
های ایمنی و ریل های راهنما باعث می شود خودرو متوقف شود

راهنمای خرید گاورنر آسانسور
گاورنری که می خواهید خریداری کنید باید به تولید انبوه رسیده باشد قابلیت تنظیمات ترمز آن باید به ۱/۶ تا ۲ m/s رسیده باشد قطر فلکهی آن باید از هر دو جهت ۳۰ mm باشد همچنین باید دارای قابلیت نصب آسان باشد، و از سرویس نگهداری بالایی برخوردار باشد، گاورنر آسانسور مرغوب باید قابلیت نصب بر روی هر آسانسوری را داشته باشد، و بتوان سرعت آن را در حالت های مختلف تنظیم نمود همچنین سرعت عمل آن در نگهداری کابین آسانسور باید بسیار قوی باشد.
عمده فروشی گاورنر آسانسور
میدانید که آسانسور بسیار پر اهمیت میباشد ولی اجزای سازنده ی آن هم نیز به اندازهی آن مهم میباشد حتی ممکن است بیشتر از آن مهم باشند در مورد سیستم ایمنی آسانسور که شامل سیستم ترمز آن میشود که پاراشوت آسانسور یا همان سیستم ترمز مکانیکی آن محسوب میشود ، برای کسب اطلاعات لازم در مورد فروش عمده و قیمت گاورنر آسانسور باید با یکی از مراکز و شرکتهای فروش این قطعه از آسانسور تماس بگیرید
تولید و عرضهی گاورنر آسانسور مرغوب
هنگام تولید گاورنر آسانسور باید توجه داشته باشند که درجهی انحراف فلکهی گاورنر بیشتر از ۵/۰ میلیمتر نباشد، همچنین سیم بکسل آسانسور باید با مرکز سوراخهای تعیین شده برای اتاقک به صورت هماهنگ نصب شده باشد، دو بکسل که به سوراخ در اتاقک متصل است این دو سوراخ باید در اتمام کار با یکدیگر عمودی باشند، به طور کلی گاورنر آسانسور در چالهی آسانسور قرار گرفته است و باید در کف اتاقک نصب شود ولی در بعضی مواقع میتوان آن را بر روی محور یاتاقان نصب شود. همچنین باید مطابق نقشهی نصب آسانسور تمامی اجزا در جای مخصوص خود قرار بگیرند
نویسنده: وستا کانتنت